Drømmeflaske og madindtag

4. januar 2016

Alder:
6 mdr.

Drømmeflaske og madindtag

Kære Helen

Endnu engang mange tak for din hjælp tidligere. Jeg har haft megen gavn af den.

Min dreng er nu netop blevet 6 mdr., og han trives rigtig fint. Jeg har dog et spørgsmål vedr. søvn og mad, som du måske kan hjælpe med?

Vores dag ser nogenlunde sådan ud:

Kl mellem 3 og 5: flaske på 180 ml
Kl. 7.30-8.00: vågner, vi putter og leger lidt i sengen
Kl 8.30: grød (havregrød, majsgrød, boghvedegrød mv.), ca 1 dl, vand til
Herefter lidt leg selv og sammen med mig
Kl. 9.30/10.00: flaske ca 200 ml
Kl. 9.45/10.15: lægges til formiddagslur på ca 1,5 timer i barnevogn
Kl. 11.30/12.00: frokost - øllebrød, ca. 1 dl. med vand til
Herefter leg, aktiviteter, handletur, lege selv el.lign.
Kl. 14.00-14.30: flaske ca 180 ml
14.15/14.45: lægges til eftermiddagslur på ca 1,5-2 timer i barnevogn
16.30/17.00: frugtmos med vand
18.00/18.30: sover dagens tredje lur på ca 1/2 time. Kan nu både sove den i armene på mig og i barnevognen i bryggerset
18.30/19.00: Aftensmad sammen med os, grøntsagsmos med en spsk most kød og vand til. Ca 1 dl mos.
21.00/21.30: flaske med ca 200 ...

Annonce

... ml.
21.30-22.00: sover til nat i egen seng og indtil flasken mellem 3 og 5

Egt er hans rytme jo rigtig fin, og fungerer lige nu. Men jeg lurer lidt på hvordan det kommer til at gå når han ikke længere sover den tredje lur, og så måske kommer tidligere i seng - om han så vil vågne midt på natten og være sulten fordi han ikke har fået mad siden fx 19.30 (hvis han fx bliver lagt kl. 20).

De dage hvor han har sprunget den sidste lur over, er han blevet tidligere træt og er gået i seng kl. 20 fx. Og da vågner han midt nat og efterspørger mælk og sover videre til 7.30 ca.

Vil det være en god idé at indføre en drømmeflaske når jeg går i seng omkring midnat, sådan at han måske kunne sove videre til kl. 5-6 stykker?

Ser det i øvrigt OK ud med hans madindtag? Hvad vil næste skridt være på den front? Han er lige begyndt at få lidt rugbrød ved siden af øllebrød til frokost. Har smurt dem med smøreost og han elsker det:) har også prøvet bløde bananpandekager med stor succes. Men med det faste føde er indtaget jo lidt mindre, da der ender en del ved siden af også:-)

Med venlig hilsen
Annet

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor